Wednesday, June 11, 2008

Tugasan

Tugasan Individu 50%
1. Esei 1(ULASAN BAHAN BACAAN) 5%
2. Esei 2 (KRITIKAN KARYA KREATIF) 5%
3. Persembahan Individu 5%
4. Penghasilan karya kreatif 15%
5. Portfolio (akhir kursus) 20%

Tugasan Berkumpulan 50%
1. Penyelidikan berkumpulan 20%
2. Laporan penyelidikan 5%
3. Persembahan Berkumpulan 5%
4. Penghasilan produk/modul 20%

JUMLAH 100%

Bacaan

Abdullah Hassan, Ainon Mohd.2005. Mendorong Kreativiti Kanak-Kanak. PTS Millennia Sdn Bhd.
Lyons,J. 1992. Bahasa dan Linguistik: Suatu Pengenalan. Terj. Ramli Salleh dan Toh Kim Hoi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mus Chairil Samani, 1997. Penulisan Rencana Berkesan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pusat Perkembangan Kurikulum. 2005. Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan
Safiah Osman, 1990. Membaca Satu Pengenalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka.
Sohaimi Abdul Aziz. 1998. Membentuk kecerdasan emosi kanak-kanak melalui kesusasteraan kanak-kanak. Pulau Pinang: Penerbit USM.

Penilaian

Kerja kursus 100%
Tiada peperiksaan akhir.

Kandungan kursus

1) Mengenal pasti ciri-ciri/kriteria teknik membaca yang sesuai untuk kanak-kanak.
2) Mengenal pasti ciri-ciri/kriteria penulisan karya kanak-kanak.
3) Menilai dan mengkritik gaya pembacaan dan karya prosa kanak-kanak Bahasa Melayu.
4) Menilai dan mengkritik gaya pembacaan dan karya puisi kanak-kanak Bahasa Melayu.
5) Membincangkan ciri-ciri penting, menghasilkan dan menulis komen tentang hasil sajak kanak-kanak dan mendeklamasikan sajak.
6) Membincangkan ciri-ciri penting pantun, menghasilkan pantun, menulis komen tentang hasil pantun kanak-kanak dan mengungkapkannya.
7) Membincangkan ciri-ciri penting syair, menghasilkan, menulis komen tentang hasil syair kanak-kanak dan melagukan atau mengungkapkannya.
8) Membincangkan ciri-ciri penting cerpen, menghasilkan cerpen, berbincang dan menulis komen tentang hasil cerpen dan mengungkapkannya.
9) Membincangkan ciri-ciri penting, menghasilkan dan menulis komen serta ulasan pelbagai rencana/ulasan kanak-kanak.
10) Membincangkan ciri-ciri penting rencana penyelidikan kanak-kanak dan menghasilkan pelbagai rencana penyelidikan kanak-kanak.
11) Membincangkan ciri-ciri penting dan menghasilkan teks bukan linear (jadual), berbincang dan menulis komen tentang teks bukan linear dan cara mengungkapkannya
12) Membincangkan ciri-ciri penting dan menghasilkan pelbagai teks bukan linear (carta), berbincang dan menulis komen tentang teks bukan linear dan cara mengungkapkannya
13) Membincangkan ciri-ciri penting dan menghasilkan pelbagai teks bukan linear (iklan), berbincang dan menulis komen tentang teks bukan linear dan cara mengungkapkannya.
14) Membincangkan ciri-ciri penting dan menghasilkan lirik lagu tradisional, berbincang dan menulis komen tentang lirik dan lagu tradisional dan menyanyikan.

Hasil pembelajaran

1) Memahami teori, pendekatan, kaedah dan strategi membaca dan mengarang pelbagai prosa dan puisi kanak-kanak yang terpilih.
2) Membaca dan menilai dengan kritis teknik pembacaan dan mutu sesebuah prosa dan puisi kanak-kanak secara akademik.
3) Menghasilkan pelbagai teknik pembacaan dan karya kanak-kanak yang bermutu dalam pelbagai bidang prosa dan puisi yang terpilih.
4) Mempersembahkan hasil karya kanak-kanak berdasarkan satu teknik persembahan yang menarik.
5) Bekerja secara berpasukan untuk melaksanakan tugasan yang diamanahkan.

Sinopsis kursus

Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran kepada pelajar tentang selok belok kaedah dan kemahiran membaca dan menulis karya kanak-kanak dalam BM. Pelajar akan didedahkan prinsip dan kriteria untuk menilai teknik bacaan dalam karya BM yang bermutu untuk digunakan dalam pengajaran. Melalui pengetahuan dan kemahiran ini pelaar dapat menghasilkan beberapa teknik membaca dan mengarang karya mereka sendiri dalam bidang prosa dan puisi BM khusus untuk tahap sekolah rendah